Laat al je

GOEDE VOORNEMENS

lukken!

De kerstdagen zijn het moment om eens even te mijmeren over goede voornemens. Begin je alleen al bij het idee van goede voornemens te zuchten en te kreunen, lees dan echt even door. We hebben speciaal voor jou een plan opgesteld waarmee elk goed voornemen gaat lukken.

1. Zet op papier wat je gaat doen

Een op papier uitgewerkt goed voornemen heeft meer kans van slagen. Uit onderzoek is gebleken dat de kans van slagen groter is als je je goede voornemens duidelijk omschrijft. Je kunt je ook beter aan je voornemens houden als je er iets voor moet doen. Bijvoorbeeld: bij afvallen gaat het vooral over dingen die je niet mag doen en niet mag eten. Draai het om: wat mag je wel doen en wel eten? Wel wandelen (meer bewegen!), wel gezonde recepten maken. Draai je verboden om en schrijf ze op.

"Het zijn de omstandigheden die je tegenkomt en die je in verleiding brengen, die bepalend zijn voor het succes"

2. Maak het concreet en makkelijk

Goede voornemens: je maakt ze wel maar je doet niets. Wat helpt om ze te laten slagen: maak je voornemens concreet en heel makkelijk. Niet je motivatie zegt iets over de kans van slagen. Het zijn de omstandigheden, die bepalend zijn voor het succes. Als je alleen bedenkt dat je meer wilt gaan bewegen of gezonder wilt gaan eten, dan red je het niet, dat is te algemeen. Je moet voor jezelf specificeren wat je gaat doen. Bijvoorbeeld voortaan de trap nemen in plaats van de lift. Of: je combineert vanaf nu elke dag je kind wegbrengen naar school met boodschappen doen - dan moet je wel op de fiets. Dus hoe specifieker je het maakt voor jezelf, hoe groter de kans op succes. In het meest ideale geval pak je je agenda en schrijf je daarin op wanneer je wat gaat doen.

3. Het valsehoopsyndroom

Voor het derde jaar op rij hetzelfde voornemen maken - dat is zo demotiverend. Want elk jaar moet je al na een paar weken bekennen dat het ook dit jaar (schaam!) weer niet is gelukt. Veel mensen hebben last van het valsehoopsyndroom, vooral bij gewicht verliezen. Je houdt het de eerste dagen of weken wel vol, maar een maand later niet meer. En als het nieuwe jaar weer daar is, zeg je tegen jezelf dat je het vorig jaar niet goed genoeg hebt geprobeerd. Of nog erger: dat je iemand bent zonder ruggengraat en doorzettingsvermogen. Zo saboteer je niet alleen je eigen goede wil, je bent jezelf ook nog eens flink onderuit aan het halen. Wat je beter kunt doen, is onderzoeken welke factoren ervoor hebben gezorgd dat het misliep. Pak die factoren en patronen aan en ondermijn jezelf niet. Veranderen is lastig - en jezelf beledigen helpt niet.

4. De als, dan-strategie

Als je op oudejaarsavond nog snel even een rijtje goede voornemens opnoemt, is de kans op succes heel klein. Goede voornemens beginnen met een goed plan. Onderdeel daarvan is de als, dan-strategie. Bedenk van tevoren onder welke omstandigheden je vaak bezwijkt. Wanneer steek je ineens weer een sigaret op of drink je veel te veel wijn? Of wanneer schuif je toch weer een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron? Wanneer wijk je af van je plan en hoe ga je daarmee om? Als je weet dat het de vorige keer misging, kun je bedenken hoe je in al die situaties kunt handelen. Maak dus een als, dan-plan. Dus: ‘als er op vrijdag door mijn collega’s wordt gesnackt, dan ga ik ...’

"Morgen begin ik"

5. Begin nooit (nooit!) op 1 januari

Voldaan stop je die laatste oliebol naar binnen en je zegt: ‘vanaf 1 januari ga ik afvallen!’ En als de champagneglazen worden volgeschonken, bezweer je dat je echt (echt!) minder gaat drinken. Morgen ... Maar waarom de eerste januari? Omdat we die dag zien als een nieuwe start. Een nieuw jaar met een schone lei. Maar dat is natuurlijk onzin, je goede voornemens hebben echt meer kans van slagen als je het plant, als je bent uitgerust en als je je goed voorbereid. En dat is in die eerste weken van januari zelden het geval.

6. Dit goede voornemen, lukt altijd (en is ook gezond!)

Zoek je een goed voornemen dat gezond en makkelijk is en bovenal: haalbaar? Komt-ie: slaap meer! Nederlanders slapen steeds minder en dat is gewoon niet gezond. Niet voor je lijf, niet. voor je geest, niet voor je huid. In bed dus! Een paar gebroken nachten laten je bloedsuikerspiegel stijgen en triggeren de zin in zoet en vet. Mensen die te weinig slapen hebben daarom meer kans op overgewicht. Door te zorgen voor een goede nachtrust zorg je beter voor jezelf. Meer slapen is echt het gezondste, makkelijkste goede voornemen dat je kunt maken. Gewoon boeken, dat bed van je!

Hoe zijn jouw goede voornemens vorig jaar geslaagd?

Deel je succes met andere lezers via onze Facebook pagina

Copyright gezondNU • Tekst: redactie gezondNU • Beeld: Shutterstock